Özel Eğitim

Bu hafta sınavlarım var...

Yayınlamak istediğim çok şey var ama ders çalışmam gerek ;)

Bundan sonra alanımla ilgili bazı notları da bloğumdan paylaşmak istiyorum.

ÖZEL EĞİTİM

Belki önce ders notları ile başlarız. Basit terimler...

Sonra makaleler...

En önemlisi ise deneyimler...

Birçoğumuzun bilmediği, birçoğumuzun ise bilmek istemediği, yok saydığı şeyler...

Özellikle "biz anneler"in -özel gereksinimli çocuğu olsun ya da olmasın- bilmesi gerektiğini düşündüğüm şeyler...

Çocuğunuzun sınıfında "kaynaştırma öğrencisi" var mı?

Geçen hafta Ankara Mamak Rehberlik Araştırma Merkezi'ne ziyarete gittik. Çok profesyonel bir ekiple tanıştık. Özverili çalışmalarını uzun uzun anlatmak isterim. Hepsini anlatacağım ama bugün kısacık bir şey paylaşacağım.

Dönem başında bölgelerindeki bir okulda "özel gereksinimli bir öğrenciyi" anasınıfına yerleştirmişler. Haber gelir gelmez, daha öğrenci sınıfa gelmeden, bütün veliler ayaklanmış. Biz sınıfımızda "kaynaştırma öğrencisi" istemiyoruz, diye. Falan falan...

Sonuç olarak veliler ikna edilmiş, öğrenci sınıfa devam ediyormuş.

Asıl konu, toplum olarak ne kadar duyarlıyız (!).

Bu olay beni çok üzdü ve paylaşmak istedim.

ÖNEMLE DUYURULUR...

Bu çocukların hakları yasalarla korunmakta ve normal gelişim gösteren akranlarıyla aynı haklara sahipler.
Hatta daha fazlasına... Onlar için erken eğitim zorunlu ve devlet desteğinde...
Herkesin çocuğu gibi evine en yakın okulda eğitim görme hakkına da sahipler...
Hayat onlar ve aileleri için yeterince zor...

Bir de bu "orta çağ zihniyeti" ile onların hayatını zorlaştırmayalım, zorlaştırmaya çalışanlar içinde toplumsal bir tavır oluşturalım.

İsteseler de istemeseler de eğitimin her kademesinde artık daha çok kaynaştırma öğrenci olacak.

Merak edenler Milli Eğitim Bakanlığı 2006 Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği'ni inceleyebilir.

Ayrıca Anayasamızın 42. Maddesi uluslararası sözleşmelere uygun olarak "kimse eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz" ifadesi son noktayı koyuyor.

Ben yine de yazımı Mustafa Kemal Atatürk'ün "Eğitimde feda edilecek birey yoktur" deyişi ile noktalamak istiyorum.

Sevgiyle kalın...

Yorumlar

  1. Ne önemli bir konuya değinmişsiniz. Kaynaştırma öğrencilerini herkes çok seviyor ama uzaktan. Sınıflarda olmasın bu çocuklar, ayrı bir okulda okusunlar hatta ayrı bir dünyada yaşasın istiyorlar. O çok değer verdikleri çocuklarını kaynaştırma öğrencilerinden uzak durmaları için tembihliyor hatta bazıları. Vicdanlarından şüphe ediyorum işte böylelerinin. Neyse çok uzatmayayım. Paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duyarlılığın için teşekkürler...
      Bu çocukların gelişimleri akranları ile aynı olsaydı, evlerine en yakın okulda akranlarıyla eğitim alacaklardı. Yetersizlikleri var diye onları bu haktan mahrum bırakmak ne derece doğru?
      bu konular çok derin, ama kaynaştırmanın en önemli basamağı sosyal kabul... Bu herşeyi değiştirebiliyor.

      Sil
  2. geçen hafta kızımın okulunda üzücü bir olay yaşandı kaynaştırma öğrencisi pozisyonundaki çocuk kendisiyle alay eden çocuklara saldırıp birini bıçaklamış okuldan uzaklaştırılmış
    çok üzüldüm çok sinirlendim ailelerin çocuklarının terbiyesiyle daha çok alakadar olamaları lazım aslında önce anne babaların terbiye olması lazım eşim eğitim camiasında öyle velilerle muhatap oluyorlarki çoğunluğuda en az lise mezunu lütfen insanlığımızı kaybetmeyelim ,paylaşımın için teşekkürediyorum inşallah geniş geniş kitlelere bu duyarlılık yayılır...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okullarda o kadar çok şiddet var ki...
      Ama özel gereksinimli çocuklar bunu yaptığı zaman dikkat çekiyor. Şöyle düşünelim. Sınıf arkadaşı çocuğunuzun saçını çektiğinde "aman onlar arkadaş iki dakika sonra unutur oynarlar" diyoruz. Ama kaynaştırma öğrencisi yaptığında Oooo, olay büyüyor. Sanki çocuğunuzun canına kastetti.
      Sorun bununla ilgili...
      Emin olun davranış bozukluğu olan, tehlikeli çocuklar genel eğitim veren okullara yerleştirilmiyor. Bu yerleştirme kararı, Rehberlik Araştırma Merkezlerince veriliyor.

      Sil
  3. bugün bu yazınızla benim yaşadığım nasıl da örtüşmüş,nasıl mı.Ablam bir öğrençiye özel eğitim vereçek benide çağırdı gittim okula.anneyle ve çocukla tanıştım sohbete katıldım ve çocuğa yakınlık gösterdim çünki içimde onları çok sevmek isteği var nedense çok masumlar.Konuşamıyor yazamıyor sabit duramıyor ama gözleriyle herşeyi anlatıyor.Yenidoğan sarılığı olmuş ve evdeki büyüklerin geçer geçer laflarıyla sarılık beyne ulaşmış, çocuk şu ana özel eğitime muhtaç küçük bir ihmalden.bunu duyunça daha çok üzüldüm nedeni ilk oğlumda sarılığın sınırında döndü bizi yönlendiren çocuk dokrorumuz oldu şanslıymışız.işte o çocukla bugün tanışmak beni çok mutlu etti hiç tanımam görmem ama aynı havayı ve ortamı paylaştığım bir birey olması yeter.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu çocuklar ve aileleri için en önemli şey "sosyal kabul"...
      Duyarlılığınız için teşekkürler.
      Sevgiyle kalın...

      Sil
  4. bu çok önemli bir konu aslında.ben bir rehber öğretmen olarak o kadar karşılaşıyorum ki.Bu tarz öğrenciyi öğrenciler istemez veli istemez öğretmen istemez.dışlanıyorlar genellikle ve bu nedenlede belkide savunma mekanizması olarak daha da hareketleniyorlar dikkat çekici olumsuz davranışlara yöneliyorlar.ama bence bu konu sınıf öğretmeninde biten bir durum.eğer onu kabullenip sahip çıkıyorsa kimse bu tarz davranışlarda bulunamıyor.ama ortaokul kısmında malesef böyle bir durumda söz konusu olmuyor.bu çok boyutlu bir konu.50 kişilik bir sınıfta malesef ona 10 dk ayıramıyor öğretmen.oda bir şekilde haklı.sonuçta bu eğitim sistemimiz içinde içinden

    YanıtlaSil
  5. yorumum yarım kaldı yanlışlıkla basıverdim:)yani diyeceğim oki eğitim sistemi iççinde bir kangren bu konu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eğitim sisteminde köklü değişiklikler yapılması konusunda hemfikiriz.

      Elimizden geldiğince çevremizi bilinçlendirmeliyiz diye düşünüyorum. Belki bakınca denizde bir damla su gibi geliyor bu çaba ama fark yaratmanın büyüğü küçüğü olmaz diye düşünüyorum.

      desteğiniz ve duyarlılığınız için tekrar teşekkürler.

      Sil
  6. Bu çocuklara eksik/yetersiz diye değil de özel diye baksak her şey çözülecek aslında. O çocuklar gerçekten özel ve hepsi inanılmaz tatlı. Staj yaptığım kurumda özel eğitime ihtiyacı olan bir çok çocuk görüyorum ve hepsi inanılmaz şirin çocuklar. Özel eğitim çok kıymetli bir alan, umarım ülkemizde daha çok değer kazanır

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

A Spoonful of Sugar-Çikolatalı Tart

Sodalı Börek (Yumurtasız)